Zo skúseností obchodníka s mrakmi

02.11.2015

O výhodách cloudových riešení dnes skoro nikto nepochybuje. Postaviť sa proti cloudom by dnes bolo rovnako kacírske ako kázať analógové pevné linky.

Jedna vec je ale pohľad IT-čkárov, druhá manažérsky pohľad. My obchodníci sa každý deň stretávame s manažérmi firiem, ktoré z nejakého dôvodu o cloude uvažujú, prípadne o ňom iba počuli a možno ani nie. A vzťah týchto ľudí ku cloudu je predsa len v niečom iný, no spoločné slovo je opatrný.
 
Ten disk potom radšej rozvŕtajte
Téma číslo jeden je bezpečnosť. Stretol som sa už dokonca aj s tým, že zákazník si želal, aby boli jeho dáta po skončení využívania služby fyzicky zlikvidované. Doslova chcel, aby sme disk prevŕtali vŕtačkou. Akokoľvek si IT-čkári uvedomujú, že nezamknutý notebook v strede open officu je dnes asi rovnako bezpečný, ako kreditná karta s PIN kódom napísaným na jej zadnej strane, dôležité je neustále vysvetľovať bezpečnosť cloudu aj zákazníkom.
 
A nebude mi to fungovať pomaly?
Pomalý internet je strašiak vo väčšine firiem. Firmy však bývajú často prekvapené, keď im vysvetľujeme, že možností vysokorýchlostného garantovaného pripojenia je dnes omnoho viac ako natiahnuť si optický kábel pomaly až ku kávovaru. Napríklad bezdrôtové prenosy cez FWA 3,7 hravo zvládajú aj synchrónnych 30 Mbit a to pri garantovanom pripojení.
 
My by sme to ale chceli vlastniť
Tak ako si ľudia chvíľu zvykali na nákup vecí v e-shopoch, zvykajú si firmy aj na to, že IT je vlastne elektrika. Teda aspoň v spôsobe, ako ju človek vlastní a ako za ňu platí. Najťažšie sa to vysvetľuje najmä v prípade softvéru. Zákazníci zrazu nerozumejú, ako budú vlastniť účtovnícky softvér, alebo skladovú databázu, keď tie nebudú nainštalované na ich vlastnom serveri. Krabice nahradili licencie, a aj za tie sa platí na paušál. Napriek počiatočnej nedôvere však po prvých skúsenostiach väčšina zákazníkov príde cloudu na chuť.
 
Podľa mňa je to nejaké drahé
S cloudom sa pochopiteľne spája predovšetkým vidina šetrenia na IT. Je aj nie je to pravda. Záleží to samozrejme od toho, aká veľká časť infraštruktúry sa prenesie do cloudu, či sa využije verejný, privátny cloud alebo hybridné riešenie. Dodávatelia so skúsenosťami však už majú po ruke sadu biznis štúdií a referencií pre rôzne typy biznisov, takže debata o úsporách je v skutočnosti debatou o miere expertízy a skúsenostiach z konkrétneho nasadenia.
 
Zákazník včera a dnes
Úspory a výmena hardvéru sú dnes stále najčastejšou motiváciou, prečo firmy hľadajú alternatívy k tradičnému „vlastníckemu“ modelu. Väčšinou si pritom nechávajú zhotovovať ponuky tak na klasické riešenie, aj cloudové. Z obchodníckeho pohľadu sa predaj cloudu, aspoň v úvode bude ešte aspoň v najbližšej dobe diať cez migráciu infraštrukúry. Zvyšovať sa bude počet tých, ktorí budú chcieť ukladať dáta na SSD úložiská. Postupne však príde čoraz viac zákazníkov, ktorých ambíciou bude vďaka cloudu nielen ušetriť, ale aj vytvoriť nové služby pre zákazníka a aplikovať nové biznis modely. Pre nich tu už bude možnosť prenajať si službu a softvér ako službu, namiesto kupovania kapacity a výkonu. Zatiaľ tieto možnosti viac využívajú práve menšie technologické firmy a start-upy, ktoré cloudové služby samé vyvíjajú.

Ako postaviť efektívny cloud

Či už zákazník plánuje postaviť svoj vlastný privátny cloud alebo využije služby poskytovateľa cloud služieb, základom je použiť minimálne jeden záložný fyzický server z použitím externého diskového poľa pre uloženie dát. Cloudové riešenie má už implementovanú automatickú ochranu a tak v prípade poruchy sa zákazníkove servery a aplikácie automaticky presunú bez potrebného zásahu technika. V prípade využitia cloudu u operátora je vďaka optimalizácii záloha robená na desiatkach, stovkách až rádovo tisíckach serverov. 

Profesionálne datacentrá, v ktorých poskytovatelia prevádzkujú cloudové služby, riešia tak fyzickú bezpečnosť, napájanie, chladenie, redundantné pripojenie ako aj informačnú bezpečnosť. Nič z toho pravdepodobne nie je súčasťou podnikateľských aktivít zákazníka a zabezpečenie rovnakých podmienok svojpomocne je vo väčšine prípadov nereálne alebo by zákazník musel minúť nemalé prostriedky. Či už zákazník poskytuje služby svojim koncovým spotrebiteľom prostredníctvom internetu alebo svojim zamestnancom rozmiestneným vo viacero pobočkách, spomenuté výhody cloudu v datacentre sú piliermi pre z pohľadu užívateľa najdôležitejšiu vlastnosť – dostupnosť.
 
Marek Heriban, PreSales Engineer BENESTRA, s. r. o.
  Originál článku bol uverejnený v PC REVUE č. 10/2015


Späť